Margareta sammanfattar nästan tre decenniers ordförandeskap

Efter 27 år som ordförande i Emmaföreningen har Margareta nu lämnat över klubban till Eva Sjödin och här sammanfattar hon sina år.

Maria Modigh

Publicerad 22 april 2021

Margareta Normalm.jpg

När Margareta fick bröstcancer 1990 fick hon ligga kvar fem dagar efter operationen.

– Lite skillnad mot nu när man knappt får ligga kvar en natt, säger hon. Hon blev medlem i Emmaföreningen 1991 på hösten, och 1992 blev hon invald i styrelsen som ledamot. På årsmötet 1993 blev hon vald till ordförande. Det var kanske cirka 125 medlemmar i föreningen då. BRO (Bröstcancerföreningens riksorganisation) hjälpte till så att alla föreningar skulle ha kontaktpersoner, numera stödpersoner. Margareta och 3–4 medlemmar till fick gå en utbildning över en helg.

– Det var väldigt givande, säger Margareta hon har alltså varit både ordförande och stödperson till medlemmar som behövt någon att prata med.

Från början tryckte styrelsen upp informationsbroschyrer och fick också sätta upp tavlor på sjukhusets kirurgavdelning och hos bröstsjuksköterskorna.

– För att få fler medlemmar så provade vi att ha informationsträffar i sjukhusets bibliotek en gång i veckan, men efter någon månad dök det inte upp några kvinnor, berättar Margareta.

– Det var lika svårt då som nu att få komma in på kirurgavdelningen för att tala med de som ska opereras, vilket har varit ett önskemål från föreningen.

– Styrelsen besökte också Sveg och Strömsund för att informera, då följde bland andra Christina Jansson (kirurg på Östersunds sjukhus) och en bröstsjuksköterska med. Vi har på senare år även samarbetat med Prostataföreningen Jämtgubben.

Under ordförandeperioden har Margareta även blivit invald i Riksorganisationen som ledamot 1995-2000. Därefter har hon suttit som revisor och revisorssuppleant.

Hur har det varit att vara ordförande för Emmaföreningen?

– Det har varit en intressant och rolig tid. Jag har även haft förmånen att vara med på konferenser utomlands och det har varit jättetrevligt att få höra hur föreningar arbetar i andra länder. Plus att få träffa så många trevliga kvinnor. Inte att förglömma alla trevliga, goa kvinnor i Emmaföreningen som jag mött och blivit god vän med, några har tyvärr gått bort och jag saknar dem, säger Margareta.

– Förhoppningsvis kommer pandemin ha lättat framåt hösten och Emmaföreningen kan börja med sina aktiviteter igen. Jag och många andra längtar efter bad och yoga.

– Ett varmt tack till alla som suttit i Emmaföreningens styrelse genom åren och jag önskar den nya ordföranden Eva Sjödin och övriga styrelsen lycka till, avslutar Margareta Normalm.