Bröstcancerföreningen Ådalen firade 40 år

Publicerad 3 oktober 2022

ådalen2

Den 24 september firade Bröstcancerföreningen Ådalen sitt 40 årsjubileum. Föreningen har ca 150 medlemmar och består av underavdelningarna Sollefteå, Kramfors och Härnösand. Föreningen hade inbjudet till en dag på Österåsens Hälsohem i Sollefteå.

Dagen började med en historik om föreningens utveckling och också om Österåsens Hälsohem som var ett Sanatorium på 1940-talet.

Inbjudna lokala hantverkare lockade med honung, keramik samt vackra stickade mössor och vantar mm.

Vi fick en föreläsning om att ” Må bra i kropp och själ”, vilket gav många tankar om vad som är viktigt i livet för att må bra. Därefter var det en musikstund med lokala musiker bla Rockragges son som både sjöng och spelade till allas glädje.

Vi bjöds på en god lunch och därefter skulle Bröstcancerförbundets ordförande hållit tal men hon hade tyvärr blivit sjuk så vår ordförande EVA fick bli ” stand in ” eftersom Susanne kvällen innan skickat sitt tal till Eva. Detta genomförde Eva med bravur. Eva överlämnade också en gåva från Bröstcancerföreningen EMMA i Jämtland / Härjedalen.

Dagen avslutades med att Hervor Sjödin läste ur Nicke Sjödins böcker vilket gav många goa skratt.

Vi som representerade styrelsen från bröstcancerföreningen EMMA i J/H fick en fin dag trots regn och rusk hela vägen tur och retur Sollefteå. Vi fick också träffa många trevliga ”systrar” från de norrländska bröstcancerföreningarna.

Eva och Ulla

ådalen1